Recenze Mustang P-51D

Testování RC modelu Art-Tech Mustang P-51D mi bylo nabídnuto firmou Modelfun.cz. Po přečtení popisu modelu na internetu jsem tuto nabídku přijal a očekával dodání RC letadla. K mému překvapení mi balík přišel již na druhý den ode dne sjednání podmínek. Uvnitř přepravního kartonového obalu se nacházela barevně potištěná krabice, na níž je model vyobrazen a také zde nalezneme základní rozměry modelu z nichž můžeme vyčíst že rozpětí modelu je 960mm a délka 780mm. Po otevření víka krabice nalezneme všechny díly pečlivě zabalené v plastových sáčcích uloženy v tvarované polystyrénové podložce a každý samostatně zajištěn lepící páskou proti pohybu. Zajištění dílu v krabici bylo opravdu precizní protože i přesto, že kartónová krabice ve které mi bylo RC letadlo doručeno nevypadala že by se sní zacházelo zrovna nejlépe, žádný z dílu uvnitř krabice neutrpěl žádné poškození.

Stavebnici jsem obdržel ve verzi RTF včetně čtyřkanálového vysílače 2,4Ghz. Po vybalení všech dílů se tedy před námi objeví trup, který je vypěněn z pěnového polystyrenu do formy,včetně detailů jako je plátování potahu, nýty, výfuky motorů, atd. Je již kompletně osazen elektronikou, která se skládá ze střídavého elektromotoru s vnějším rotačním pláštěm, 20A regulátoru a dvou serv pro směrovku a výškovku.Jedná se o 9g serva E Fly o rozměrech 22×12×23mm a síle 1kg . Srdcem RC modelu je šesti kanálový přijímač E Fly 2,4Ghz DSSS. Kabina z průhledného plastu je vybavena sedačkou pilota a náznakem palubní desky, pilot ovšem v kabině trochu ke škodě chybí. Křídlo je vyrobeno stejnou technologií jako trup a je osazeno pro každé křidélko jedním servem. Serva jsou z důvodu jen 4kanálového vysílače spojena Y kabelem do jednoho konektoru. Za použití vícekanálového, počítačového vysílače by se jistě dalo využít výhody dvou serv. Také křídlo je již z formy doplněno plátováním potahu a nýtováním, v křídle bylo rovněž připraveno uchycení podvozku. Jedinou věcí která by se dala zpracování křídla vytknout je, že by si výrobce mohl dát trochu práce s odstraněním not vzniklých při výrobě v dělící rovině. Ocasní plochy jsou z tvrzeného polystyrenu jehož povrch je opatřen plastovou vrstvou, která dává ocasním plochám velkou tuhost ale i hmotnost. Také ocasní plochy mají už z forem naznačeny maketové prolisy a naznačení trimovacích plošek jako na skutečném letadle. Veškeré barevné doplňky na trupu i křídle jsou řešeny pomocí samolepících folií a na velmi členitém povrchu nejsou všechny nalepeny úplně ideálně. V některých místech se krabatí jinde zase odlepují.

Dále jsou obsahem krabice dvě podvozkové nohy s velmi pěkně zpracovanými pryžovými koly a kryty podvozkových šachet. Podvozek ovšem vzhledem k měřítku není zatahovací a tak kryty šachet jsou jen jakýmsi maketovým doplňkem. V krabici také naleznete dva kusy čtyřlisté vrtule, vrtulový kužel s unášečem, Accu 3S li-pol 1300 mAh, nabíječku včetně balanceru. Nechybí ani nářadí potřebné pro dokončení modelu, maticový klíč a šroubovák, spojovací materiál, plastové přechody mezi VOP a SOP. V kompletu je samozřejmě návod ke stavbě RC letadla, návod k obsluze nabíječky, čtyř kanálový vysílač, kabel pro propojení dodaného vysílače s PC, CD se simulátorem a návod k jeho instalaci. Přestože ani jeden návod není v češtině díky dobré ilustraci není překladu třeba.
Na CD se simulátorem se nachází volně z internetu stažitelný simulátor FMS ve verzi 2.85 a přesto že v dnešní době existují mnohem propracovanější modelářské simulátory postačí tento simulátor k osvojení si základních návyků létání s RC modely.

Přejdu li k samotnému sestavení RC letadla ( o stavbě se v tomto případě opravdu nedá hovořit) jedná se o několik velmi jednoduchých kroků a k dokončení RC modelu nepotřebujete nic víc, než co je součástí dodávky. Návod začíná zasunutím podvozků do připravených šachet. Je potřeba použít trochu větší síly aby podvozky zapadly do správné pozice. Poté se Y kabel vycházející z křídla připojí do připraveného konektoru v trupu a celé křídlo se nasune pod maketu chladiče na trupu a přišroubuje se dvěma plastovými šrouby v přední části křídla k trupu. Poté nás návod vede k montáži VOP a SOP. Vodorovná ocasní plocha se usadí do připraveného lože a dvěma plastovými šrouby se připevní k trupu. Pro jistotu jsem proměřil rovinnost uložení a vše pasovalo tak jak má, Svislá ocasní plocha se pouze nasune do připravené drážky v trupu. Zde mne trochu překvapilo že pro zajištění SOP k trupu není použito lepidla ale SOP je zajištěna proti vysunutí přišroubováním skrz přiložené plastové výlisky tvořící přechod mezi trupem VOP a SOP. Tyto plastové kryty jsou přišroubovány celkem šesti šrouby k trupu a SOP a tvoří tak jednak efektní přechod a zároveň zajišťují pozici SOP vůči trupu.Pokud by se mi nejednalo o testování modelu jistě bych SOP zajistil také pomocí lepidla. Po tomto kroku se jen zapojí táhla ke kormidlům VOP a SOP která jsou již z výroby osazena a vyvedena z trupu včetně plastových vidliček. Posledním krokem montáže modelu je přišroubování plastového unášeče, čtyřlisté vrtule a nacvaknutí vrtulového kuželu.

Po zhruba třiceti minutách práce, která se dá pohodlně zvládnout v obývacím pokoji, před Vámi stojí model stíhače z druhé světové války s velmi pěkně propracovanými detaily. Při skládání modelu Vás vede ilustrovaný návod, krok za krokem, takže není třeba nic domýšlet a dodělávat a díky před připravenosti, ve které je model dodáván, jeho sestavení zvládne i úplný začátečník. Návod ve své poslední části upozorňuje na to, že nemáte-li s řízením modelů žádné zkušenosti, je dobré si pro zálet přizvat zkušenějšího kolegu.Což doporučuji i já. V návodu jsou také uvedeny jisté bezpečností pokyny jako nelétat kolem sloupů vysokého napětí či za špatných povětrnostních podmínek.

K modelu je dodáván i čtyř kanálový vysílač pracující technologií 2,4Ghz DSSS. V mém případě byl dodán v Mode 2.Vzhledem k tomu že létám v rozložení Mode 4, bylo pro mne nutností vysílač otevřít a přepojit jednotlivé konektory na základní desce. Lze to ale udělat přepojením konektorů v přijímači, což je pro začátečníka asi i jednodušší. Kvalita zpracování vysílače jak po stránce elektronické tak mechanické odpovídá cenové relaci ve které se celý model včetně vysílače pohybují. Každopádně je vysílač bezproblémově použitelný i pro řízení jiných menších modelů. Navíc má vysílač vyvedenou zásuvku simulátor a po instalaci dodaného simulátoru FMS a propojení dodaným kabelem, může vysílač sloužit k nácviku létání na PC což každému začátečníkovu plně doporučuji. Jedinou věcí která mě u vysílače zarazila byla, že ač je připraven pro 8ks tužkových akumulátorů velikosti AA, 8ks standardních AA článků se do vysílače nevlezlo. Bylo třeba udělat úpravu. Kapsa pro baterie má po stranách dva výlisky které je potřeba nožem odřezat. Tím byla kapsa zvětšena o cca 2mm na každou stranu a baterie se již daly na určené místo bez problémů vložit.
Před samotným záletem jsem ještě zkontroloval výchylky kormidel dle návodu a nastavení neutrálů. U kormidla VOP bylo třeba došroubovat vidličku na táhle tak, aby kormidlo VOP bylo v neutrálu. Po kontrole těžiště byl model připraven k záletu. Všechny tyto kroky které vedou k přípravě modelu mi zabraly zhruba hodinku včetně focení a zapisování poznámek pro tento test.

Dal jsem tedy přiloženou nabíječkou s balancerem nabít baterii 3S lipol 1300Mah. Baterie se připojuje přes servisní konektor a po připojení se rozsvítí červená dioda signalizující nabíjení. Na nabíječi se dá nastavit nabíjecí proud v rozsahu 0.3 – 1A. Plné nabití baterií je na nabíječi signalizováno rozsvícením zelené diody. Necítil jsem potřebu měřit přesně proud kterým je baterie nabíjena. Podstatné pro uživatele je, že cca po hodince a čtvrt bylo signalizováno, že baterie je nabita. Je třeba aby nabíjení věnoval každý uživatel pozornost alespoň v takovém rozsahu, že bude mít nabíjení pod dohledem aby mohl zasáhnout v případě nějaké poruchy a zabránit tak vzniku požáru. Nabíječ nebo spíš balancér lze napájet také na letišti ze zásuvky pro zapalovač automobilu, který připojíme místo síťového adaptéru. Vhodný kabel ale není součástí dodávky.

Vše bylo tedy připraveno. Naložil jsem model, který se díky své velikosti dá převážet složený v jakémkoli vozidle a vyrazil na letiště. Jsem zastáncem teorie, že letadla patří na letiště a to i přesto že s tímto modelem by se dalo létat na jakékoli rozměrnější louce, která je poblíž.
Po příjezdu jsem tedy model postavil na vzletovou dráhu zapnul vysílač a připojil akumulátory v modelu. Nejdřív jsem udělal orientační zkoušku dosahu a s vysílačem se prošel po ploše zda má dostatečný dosah. Vše se hýbalo tak jak má ještě poslední kontrola správnosti pohybu kormidel a mohlo se zalétávat.

První pokus o rozjetí skončil překlopením na vrtuli. Kola hlavního podvozku se otáčela příliš ztuha a tak bylo kola nutno trochu rozhýbat a promazat náboj a osy kol tak aby se mohla volně protáčet. Zadní ostruha je neřízená a volně otočná v rozsahu zhruba 45° na jednu i na druhou stranu. Což způsobovalo, že pojíždění po asfaltové dráze bylo trochu náročnější a do chvíle než model zvednul ostruhu byl na zemi téměř neřiditelný. Bylo tedy nutné model dostat do vzduchu co nejdříve. Po přidání plného plynu a mírného přitažení Mustang po rozjezdu cca 5m nabral rychlost, zvedl ocas a po dalších zhruba dvou metrech se vznesl do vzduchu. Ihned po vzletu bylo potřeba všechna kormidla trimovat, což ale považuji za běžnou věc téměř u každého nového modelu. Od startu bylo jasné, že těžiště modelu je příliš v předu. Trim VOP byl na doraz potažený a i přesto bylo třeba mírně přitahovat výškovku pro udržení vodorovného letu. Začal jsem s modelem létat zatáčky, které se dají samozřejmě zalétat pouze křidélky a výškovkou, ale po přidání směrovky teprve zatáčka vypadá tak jak by měla. Model na to že se jedná o stíhačku z WWII nelétá příliš rychle, což ale naopak muže být pro méně zkušeného modeláře výhodou. Pro vodorovný let a v zatáčkách stačí létat na polovinu otáček motoru. Model mě naopak překvapil tím jak dokáže létat pomaličku a po chvíli jsem si vychutnával pomalé průlety jen několik cm nad zemí. Po zhruba pěti minutách jsem se začal s obavou o výdrž akumulátorů připravovat na první přistání. Po čtvrté zatáčce okruhu jsem přiletěl nad přistávací plochu a ubral otáčky motoru na minimum model okamžitě sklopil nos a ani přitažení VOP na plno nepomohlo model podrovnat, bylo tedy třeba přidat otáčky motoru a na zvýšený volnoběh a docela na rychlosti nechat model dosednout na hlavní podvozkové kola. Ihned po kontaktu se zemí měl model tendenci přejít znovu na nos což by jistě vedlo k poškození vrtule bylo třeba znovu naplno přitáhnout VOP aby se i ostruha dotknula země, po jejím kontaktu se zemí ale začal MUSTANG okamžitě tancovat po dráze až do chvíle než úplně zastavil. Při tom si bohužel škrtl i koncem křídla o zem což na asfaltové dráze vede k obroušení a nevratnému poškození křídla. Na další provoz modelu to nemá sice vliv, ale u nového modelu to přijde líto.

Vzhledem k tomu, že akumulátory se zatím ještě nejevily jako zcela vybité rozhodl jsem se podniknout ihned druhý let. Ostruhovou nohu jsem v jejím otočném loži zakápnul kapkou vteřinového lepidla tak, aby se nemohla protáčet. Přilepením 15g olůvka, které se používá na vyvažování litých kol, jsem posunul těžiště směrem do zadu. Vyšroubováním vidliček na táhlech jsem docílil toho, že jsem trimy mohl vrátit do středů a mít tak další možnost trimování. Postavil jsem model na dráhu a vyzkoušel pojíždění. Díky zadní ostruze která již nebyla otočná model pojížděl přesně tak, jak jsem si představoval a hlavně jel přesně tam kam jsem ho poslal. Naroloval jsem tedy na start a motor roztočil na polovinu otáček model se pomalu rozjel, zvednul ocas a protože dobře držel stopu docela jsem si tento rozjezd vychutnal a nechal model přejet téměř celou 60m asfaltovou dráhu. Po té mírným zvýšením otáček motoru a přitažením výškovky se model pěkně realisticky odlepil od země. Posunutí těžiště se projevilo jako velmi pozitivní a model byl mnohem lépe ovladatelný.

Vyzkoušel jsem tedy první akrobatické obraty. V akrobatických obratech se model chová přesně dle mého očekávání. Díky koncepci své předlohy samozřejmě není primárně určen k přesné nebo dokonce 3D akrobacii jako se můžeme o tomto modelu dočíst na stránkách různých internetových obchodů. Přesto ale model zvládá základní prvky akrobacie, poplatně své předloze, její koncepci, určení a době vzniku. Výkruty s modelem jsou sudové, jinak model bez problémů zvládá souvraty, přemety, let na zádech, glizády,nožový let také model zvládne, i když má tendenci se díky velkému vzepětí překlápět a výkon motoru ani boční plocha trupu není taková ,aby se model v nožovém letu udržel výrazně dlouho. Při nožovém letu tedy model klesá po jakési pomyslné parabole. Dále jsem vyzkoušel vývrtku. Nastoupal jsem do výšky, stáhnul otáčky motoru a postupně přitahoval VOP. Ve chvíli kdy jsem se nacházel v ose před sebou kde jsem chtěl vývrtku provést jsem přitáhnul výškovku naplno a čekal na kterou stranu se model zvrtne abych mohl vychýlit plnou směrovku, model mě překvapil tím že nedošlo k utržení proudnic, ale začal se prosedat na plocho, musel jsem mu tedy do vývrtky pomoci křidélky a i tak se jednalo spíše o spirálu než-li vývrtku. To svědčí o vysoké stabilitě modelu což může být pro méně zkušeného pilota opět výhodou. Pro to aby mohla být vývrtka správně zaletěna by bylo potřeba posunout těžiště ještě dozadu. Neúplně precizní provedení akrobatických obratů, ale není u tohoto modelu žádnou závadou. Kdokoli kdo si pořídí tohoto Mustanga, musí vědět že si nepořizuje akrobata ale skoro maketku stíhače z druhé světové války a ani skutečná předloha nelétá své bojové obraty jako čistokrevný akrobat.

Po odzkoušení těchto obratů jsem vyzkoušel velmi pomalý průlet abych zjistil zda se při tomto letu model nemá tendenci utrhnout a padnout po křídle. Model dokáže letět velmi pomalu na velkém úhlu náběhu a takto pomalinku jsem s ním točil zatáčky jen pár cm nad zemí což bylo velmi efektní.Pozor ovšem na prosednutí na nízké rychlosti! Poté jsem naopak vyzkoušel průlet na rychlosti. Maximální rychlost tohoto modelu je o něco nižší než bych očekával, což by se ale jistě dalo odstranit použitím lepší vrtule. Nicméně se mi jednalo o otestování modelu s komponenty se kterými je dodáván a tak jsem jej nechal v konfiguraci, která je nastavena od výrobce. V této konfiguraci je model schopný poletovat kolem deseti minut. Pohon je odladěn spíše na výdrž než na vysoký výkon. Po té jsem provedl několik mezipřistání na zvýšený volnoběh kdy jsem nechal model dlouze pojíždět po asfaltové dráze a následně jej zase odlepil od země. Myslím že právě v nízkých průletech zatáčkách přistáních a mezipřistáních je největší kouzlo tohoto modelu. A po té co začal výkon motoru evidentně klesat provedl jsem okruh na přisání a model hladce posadil na zem.
Díky posunutí těžiště se dal model mnohem lépe podrovnat a tím už ani neměl tendenci se po přistání překlápět. Na přistání je potřeba jít na mírně zvýšený volnoběh aby byla kormidla do poslední chvíle ofukována a po dosednutí na hlavní podvozek teprve stáhnout otáčky na minimum.Proto je maximálně vhodné létat tzv.na čas.Bez motoru jde model velmi rychle k zemi a účinnost kormidel není bez ofukování kormidel taková jaká by byla třeba.Samozřejmě jsem si s modelem vyzkoušel i několik nouzových přistání bez motoru a jde to není to ale dle mne pro začátečníky nic jednoduchého.

Letové vlastnosti RC modelu hodnotím jako odpovídající velikosti, koncepci a ceně modelu. Model se nechová nijak záludně a letí přesně tam kam ho nasměrujete. Ve vzduchu je stabilní a dokáže létat velmi pomalu ale dá se sním letět i svižněji. S modelem je ideální létat za bezvětří, ale poradí si i s větrem.Testoval jsem model i v silném větru který měl v nárazech až 15m/s.Byl to ale spíše boj s modelem než pohodové polétání v takovém větru již model na plný plyn proti větru téměř couval .

Mustanga bych nedoporučil úplnému začátečníkovy. Mírně pokročilý pilot si ale v kombinaci s tréninkem na simulátoru, který je součástí balení , s tímto modelem užije mnoho radostných chvil ve vzduchu. Silueta legendárního mustanga je za letu okouzlující a mohu říct, že model splnil přesně to co jsem od něj očekával.

Za cenu necelých 4500 Kč dostane zákazník kompletně osazenou k letu připravenou skoro maketku stíhače a pokud někdo právě v této velikosti a cenové kategorii něco hledá a má již alespoň základní zkušenosti s pilotáží modelů, rozhodně bych mu tento model doporučil. Při tom si myslím, že tento model nemusí oslovit pouze začátečníky, ale může uspokojit i pokročilého pilota, který jej bude využívat třeba k večernímu polétání, kdy se již s velkými modely nelétá. Díky své velikosti a rozebíratelnému křídlu se dá bezproblémově převážet popřípadě přibalit do auta k většímu modelu. Díky systému 2,4Ghz který je spolehlivý a dosah je za hranici viditelnosti modelu se dá s modelem opravdu zalétat na každém volném plácku. Závěrem musím dodat, že i přesto že se věnuji jiné kategorii i velikosti modelů, Mustang mě docela mile překvapil a létání s ním je pro mne příjemným relaxem.

Co musím každému zákazníkovi doporučit je aby si přikoupil ještě alespoň jeden Accu.

Závěrem už jen pár technických dat
Rozpětí: 960mm
Délka : 780 mm
Hmotnost : u mnou testovaného kusu je hmotnost 560g což odpovídá
údaji výrobce
Motor : střídavý el motor s vnějším rotačním pláštěm
Accu : 3S Lipol 1300Mah
RC systém : EFLY – B2 2,4 GHz DSSS
Výrobce : ART tech
Dovozce : www.Modelfun.cz

Radim Hnilica a Svatoslav Hnilica st.

Foto : Petr Hnilica
Kamera : Svatoslav Hnilica ml.


rozsáhlou fotogalerii naleznete zde
http://radimhnilica.galerie.cz/4777268-p51d-art-tech-modelfun-cz#

tak slíbené video bohužel ze včera kdy bylo dost větrné počasí a tak se model větrem pral co to šlo
http://www.youtube.com/watch?v=dv1yEH2_TRg

Doufám že se Vám test líbil a pokud ano možná za čas přibude další.

S pozdravem
Radim